Fantastisch Johannes Visser van De Correspondent ! En, toch wel een beetje teleurstellend, ik had deze nog niet door, ondanks al mijn lichaamsbewustzijn 😂…..
Hij legt de vinger op de zere plek! #lichamelijkeopvoeding in #onderwijs is teveel gericht op #presteren. En nog een aanscherping: lichamelijke opvoeding zou ook moeten zijn: #lichaamsbewustzijn, luisteren naar wat je lichaam je vertelt. Dat is info over wat je nodig hebt om gezond te zijn. Maar geeft ook info over of wat je doet ‘het juiste’ is. Als je op een vriendelijke manier in contact bent met je lijf, voel je of iets OK is of niet. Onderdeel van je #moreelkompas
“<…> lichamelijke opvoeding is meer dan bewegen en sporten. Je tanden poetsen? Geen sport, wel lichamelijke opvoeding. Water drinken in je schoolpauze en geen Red Bull of halveliterblik Monster? Lichamelijke opvoeding. En, vooruit, je billen afvegen? Hygiëne, en dus meer lichamelijke opvoeding dan bewegen (zolang je dus maar in de juiste richting veegt).
Het is ook mogelijk goed aandacht voor je lichaam te hebben zonder te bewegen. Ga maar eens een uur op een meditatiekussen zitten en voelen hoe je lichaam reageert. <…>
Lichamelijke opvoeding (dus niet het schoolvak) is bovendien: omgaan met stress. Niet zo gek om te leren, want jaarlijks heeft een op de zes werkende mensen last van burn-outklachten. Hadden al die omvallers niet wat eerder – op school bijvoorbeeld – aandacht voor hun lichaam moeten leren hebben?”